Voor veel mensen is plannen en organiseren van het dagelijkse leven en / of het schoolleven een probleem. Hoe stel je prioriteiten en, nog belangrijker, hoe houd je je aan de gemaakte planning? Welke ondersteuning kan je daarin van mij verwachten?
- Planning van een vast dagelijks studie-schema
- Planning van de repetitie-week (onderbouw / bovenbouw)
- Planning van de TSE-week (examenklassen vmbo, havo, vwo, gymnasium)
- Planning van de tentamenweek (mbo, hbo, universiteit)
Op een zeer gestructureerde manier ga ik je leren hoe je een planning moet maken en hoe je je er ook aan kan gaan houden. Dit zijn kort durende interventies van 3 x 2 uur. Je kan deze vorm van begeleiding individueel volgen, maar het is ook mogelijk om dit met een groepje vrienden / vriendinnen te doen. Heb je de planning in de vingers dan gaat het zeker lukken. Een groot voordeel is, als je eenmaal een goede planning hebt, dat je op tijd begint. Meestal begin je te laat en kom je in tijdnood met als gevolg compensatie-leren. Je leert minder voor de vakken die je makkelijk vindt en steekt meer tijd in de vakken die je moeilijk vindt. Maar omdat je te laat begint met leren, haal je voor beide vakken een laag cijfer. Dat is jammer, want voor de vakken die je makkelijk vindt, zou je nou net compensatiepunten kunnen krijgen, waardoor je wel zou kunnen overgaan of wel zou kunnen slagen.
Deze gerichte en gestructureerde cursus van 3 x 2 uur, drie weken achter elkaar, doen we qua tijd in onderling overleg. Gezien de volle schooldagen kan het ook ’s avonds of op zaterdag.
Voor leerlingen en studenten die structureel moeite hebben met plannen en organiseren is het mogelijk om langer dan drie weken begeleid te worden. De intensiteit is afhankelijk van de zwaarte van de problematiek. Centrale vraag die als een rode draad door de begeleiding loopt is: wat heb je nodig?